EN İYİ YATIRIM ARACI BORSA MI KONUT MU?

Önceki yazımda, ev satın alma nedeniyle uzun vadede elde edilecek gelirin borsa ve diğer enstrümanların üzerinde getirisi olduğunu hesaplamıştık. Bazı arkadaşlardan itirazlar geldi ve borsa endeksi yerine belli hisselerin seçilmesi durumunda getirisinin uzun vadede ev yatırımında daha fazla olacağını ve en iyi yatırım aracının borsa olduğunu belirttiler.

Daha önce ne zaman borsaya girsem zarar etmiş olsam da, tipik bir küçük yatırımcı olarak en fazla 1 sene aynı kağıtta kaldığımdan, en iyi yatırım aracı borsa olabilirler miydi?

Bunun için senetlerin uzun vadeli getirilerine bakmak gerekecek. Ev sadece yangın, deprem vb. büyük felaketlerde değerini yitirmekte ve yatırımcının tüm birikimini götürebilmektedir. Aynı durum ise, şirketlerin batması, tahtasının kapanması vb durumlarında olabilmektedir.

Söz konusu durumun önüne geçebilmek üzere, uzun vadeli yatırımcı için en güvenilir yol İMKB-30 hisselerine yatırım yapılmasıdır. Ben de söz konusu hisselerin son 10 senedeki getirilerini hesaplamak için geçmiş fiyatları kulandım. Ev fiyat getirisi ile kıyaslayabilmek üzere de önceki yazımda belirttiğim, 60.000 TL’ye alınmış Bakırköy’deki 2+1 evin alım tarihi olan 2012 yılını baz aldım. Buna göre İMKB-30’da yer alan hisselerin 12.6.2015 tarihiyle fiyatları ve fiyatlarındaki değişimi aşağıdaki tabloda görebilirsiniz.

Adsız
2002 yılında İMKB-30’ a yatırılan para ortalama % 10,7 oranında getiri sağlıyor. Tutar yüksek olmakla birlikte FROTO ve EREGL çıkartılırsa, ortalamanın % 9 seviyelerine düştüğü görülüyor. 2002 yılında örnek evimiz 60 bin TL’ydi. Şimdi 420 bin TL. 13 sene içerisinde kira getirisi yaklaşık olarak 12 yıl*10 ay(ortalama 2 ay boş kalacağı veya tahsilat olmayacağını varsayalım)*1100 TL(Aylık kira)=132.000 TL.

Toplam evin değerini 552.000 TL olarak hesaplıyoruz. Paramız 552.000/60.000=9,2 katına çıkmış oldu. Yani İMKB-30 hisselerinin ortalaması kadar getiri elde etmiş olduk, hem de borsa dalgalanmaları, şirket batmaları vb. risklere girmeden elde etmiş olduk.

2002 yılında borsadan yukarıda sarı ile belirttiğim hisseleri alsaydım ihya olacaktım, fakat diğerlerini alsaydım, ev getirisi kadar getirim olacaktı ya da zarar edecektim. Sarı ile belirttiğim hisselerin seçilmiş olma olasılığı 7/28=% 25. % 25 olasılıkla ihya olacaktım, % 75 olasılıkla aynı parayı ya da altında para kazanacaktım.

One thought on “EN İYİ YATIRIM ARACI BORSA MI KONUT MU?

Bir Cevap Yazın

